Surinaamse vruchten en- groentesoorten

In deze aflevering zie je enkele exotische vruchten- en groentesoorten, die in Suriname voorkomen.

Fruit en groeten in het algemeen

De vele soorten fruit en groenten die in Suriname voorkomen zijn de moeite van het proberen meer dan waard. Er komen soorten voor die in Europa vaak niet te vinden zijn. Dit heeft heel dikwijls te maken met de beperkte houdbaarheid. Als je dan toch eenmaal in de tropen bent, neem dan zeker je kans waar. Wandel eens over een van de vele markten en laat je verrassen. Fruit is goed voor de gezondheid en hangt samen met een lager risico op verschillende ziekten. Wat voor fruit geldt, geldt eigenlijk ook voor heel veel groentesoorten. Tijdens je verblijf in Suriname zul je er niet onderuit komen om een aantal groentesoorten te eten. Alvast eet smakelijk.

Welke soorten fruit en groenten

In deze aflevering zie je de volgende soorten: bacove of banaan, birambi, fransman birambi, pompelmoes, kokosnoos, mango of manja, papaya manja, papaya, tamarinde, dragon fruit, sopropo of bitter meloen, chinese tayer, cassave, noni of morinda citrifolia, advocaat of avocado, koffie, bredebong, kapucijners, dwerg pommisitair, pommisitair, guyave of guayaba, kers, lemmetje of lemoen, papaya maja of collet, olijf, podosiri, pommerak, pomtayer en sapotille.

Enkele heilzame soorten

Banaan: In een banaan zitten alle vitaminen die een mens nodig heeft.

Birambi: De rijpe groengele vruchtjes bevatten veel vitamine C en oxaalzuur. Daarnaast zitten er alifatische (niet ruikbare) zuren in en enkele vormen van vitamine B3. Het bevat eveneens palmitinezuur en oliezuur.

Lemmetje of lemoen: Een limoen is een rijke bron van vitaminen. 100 Gram limoen is goed voor 88% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) aan vitamine C. Reuma is een pijnlijke gewrichtsziekte die meer voorkomt naarmate mensen ouder worden. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat mensen die nog geen reuma hebben door het innemen van veel natuurlijke vitamine C, driemaal zoveel kans hebben om geen reuma te krijgen. Als je elke dag een limoen eet, kun je eigenlijk de griep niet krijgen.

Advocaat of avocado: Avocado´s zijn een soort superfruit. Het is gezonder dan vlees. In avocado zit wat minder eiwitten dan in vlees maar er zitten wel relatief veel eiwitten in in vergelijking met andere plantaardige fruitsoorten. Er zit meer vetten, vitaminen en mineralen in een avocado dan in vlees van hetzelfde gewicht. Van vlees word je dik omdat daar de verkeerde soorten vetten in zitten. Maar avocado houd je juist slank.

Podosiri: Podosiri kan je metabolisme doen versnellen waardoor je sneller kunt afvallen. Ze zijn zeer rijk aan antioxidanten waardoor je mogelijke ziektes zou kunnen bestrijden die door de vrije radicalen in je lichaam ontstaan. Podosiri zou de stamcellen in je lichaam helpen om te vermenigvuldigen. Hierdoor is het mogelijk dat je eerder hersteld bij genezing van een ziekte. De bessen bevatten Omega 3, 6, 9 en enkelvoudige onverzadigde vetzuren. Er kan dus ook olie uit geperst worden die gezonde vetten bevat. Deze olie zou een helende werking hebben bij ziektes en erg goed zijn voor de huid.

Zelfs je libido kan het verhogen omdat de acai bessen als afrodisiacum bekend staan. Dit zijn slecht enkele van de vele gezonde uitwerkingen van Podosiri of de acai bes.

Noni of morinda citrifolia: Er worden aan de Noni vrucht verschillende gezondheidsbevorderende eigenschappen toegewezen. Zo zou de vrucht onder meer goed zijn tegen pijn, darmproblemen, huidproblemen, geestelijke problemen, verbranding van de huid en het zou een goede celgroei bevorderen. Er doen verhalen de ronde dat de Noni vrucht de genezing van kanker kan bevorderen, maar dit is tot op heden nog niet voldoende wetenschappelijk aangetoond. De Noni vrucht bevat veel antioxidanten, waarvan wel bewezen is dat dit de gezondheid bevordert.